At søge lokalt på internettet
Som mange af jer ved, så kan man på internettet – for eksempel på Googles søgemaskiner – markedsføre sig ved at betale for annoncereklamer. Det er tit de øverste resultater, man kan se, når man søger på noget, hvor der står en lille tekst med ordet ”Annonce”. Det er der sådan set ikke noget galt i… men det, der kan være et problem er, at nogle firmaer bevidst forsøger at vildlede forbrugerne.
Vi har jo forretninger i både Randers og Grenaa, og vi har desværre oplevet flere pårørende i begge områder, der er kommet i denne klemme.
I vores branche – begravelsesforretningerne – sker der på den baggrund desværre misforståelser ind i mellem, da firmaer bruger søgeord i deres annoncer på f.eks. Google, som leder tankerne hen på, at begravelsesforretningen hører hjemme i lokalområdet, selv om firmaet rent faktisk er hjemmehørende i København. Der bliver f.eks. brugt ord som ”Grenaa Bedemand”, ”Grenå Begravelsesforretning” eller “Bedemand Randers” i deres søgeord.
Misforståelser
Det har betydet, at nogle familier ved første øjekast har tænkt, at det er jo én af de lokale bedemænd i området, de har ringet til. I virkeligheden har de ringet til det telefonnummer, som har stået øverst i søgefeltet. Desværre er det ikke altid, denne misforståelse bliver rettet i tide hos den bedemandsformidler, der ringes til, (som i mange tilfælde hører hjemme i Københavnsområdet). Vi har oplevet, at der i den forbindelse er kommet bedemænd helt fra Odense til Grenaa, fordi det var den nærmeste bedemand i netop det firma. Problemet var, at familien, der havde ringet, ikke fik oplyst, at firmaet ikke havde en bedemand bosiddende i vores lokalområde – Grenaa.
Det er vi rigtig kede af, for det betyder, at nogle familier har følt sig snydt…. For det var ikke dét, de havde forestillet sig. Vi har desværre også oplevet, at nogle familier direkte har fået oplyst, at Jan Nørager Sørensen, (Nanny S. Kristensens Eftf. og Søren Røndes Eftf. i Grenaa), har holdt ferie, når familien har spurgt direkte efter ham. I stedet har personen i den anden ende af telefonen sagt, at der kom en anden bedemand i Jans fravær. Efterfølgende er der dukket en bedemand op, som ikke har noget med vores firma at gøre. Dette er jo selvsagt ikke særlig heldigt, da det betyder, at nogle bedemænd ikke er helt sandfærdige i denne forbindelse.
Randers afdelingen
I Randers har vi ligeledes oplevet fænomenet med, at pårørende ikke får de korrekte oplysninger. En familier hvor afdøde havde udtrykt klart, at der skulle ringes til Brdr. Oest, når han døde, tror de ringer til os, fordi de ser en annonce på Google, som giver dem indtryk af, at det er vores forretning. Misforståelsen bliver ikke rettet, og det er først da en fremmed bedemand triller ind i gården hos de pårørende, at familien får at vide, at vi havde for travlt hos Brdr. Oest, så vi har bedt dem, (en bedemand fra Aalborg), om at komme i stedet for. Dette er ikke sandt, vi har aldrig været i kontakt med hverken familien, (før bagefter), eller den pågældende bedemand. Sådan har vi desværre flere fortællinger fra forskellige familier.
Når én af os holder ferie
I vores firma hjælper vi selvfølgelig hinanden ved ferie eller sygdom, så man kan jo godt blive mødt med, at Jan eller én af vores medarbejdere holder ferie, men det vil så stadig være én af vores egne bedemænd, som kommer.
Det er vigtigt for os, at du ved, du altid bliver mødt af vores telefonhilsen som præsenterer vores firmanavn, hvis du ringer til én af vores forretninger. Dermed får du også hele vores firmas lokalkendskab og erfaring med lokale traditioner, steder, regler mm.
Læs også om, hvorfor det kan være en fordel at bruge en lokal bedemand
og om hvad der sker efter et dødsfald
© Begravelsesforretningen Brdr. Oest