Bedemandens forhold til sit job
Hos os siger bedemændene samstemmende, at den vigtigste drivkraft i jobbet som bedemand er ønsket om at gøre en positiv forskel for mennesker, som står i en meget svær situation. Mange mennesker er meget usikre på ”det korrekte” at gøre, men der findes ikke nogen lov om rigtigt eller forkert. Meget er muligt, så længe det er etisk forsvarligt. Det vigtigste i denne situation er, at man skal huske, at der ikke findes noget, der hedder en ”ommer”. Derfor er det vigtigt for vores bedemænd, at alt bliver som de pårørende ønsker det, hvis det på nogen måde er muligt.
Nogle gange må bedemændene spørge ind til de pårørendes ønsker. Det kan være svært at formulere ønsker, når man lige har mistet en ven/slægtning. Her kommer bedemændenes erfaring til deres ret. For vores bedemænd er det vigtigt at have tiden til at hjælpe folk på den helt rigtige måde. Derfor er der ikke afsat nogen bestemt tidsramme til en samtale.
I løbet af samtalen kan vi også forklare diverse begreber og traditioner. Eksempelvis hvilken vej kisten vender inde i kirken, og hvorfor det er sådan. Vi forklarer om kistebæring – hvor skal de stærkeste af bærerne stå og hvorfor – og hvordan kisten vender i jorden ved en begravelse.
Man skal være 100% til stede
Som bedemand er det vigtigste at være fuldt til stede i de enkelte situationer. Bedemanden står naturligvis ikke og tænker på sin aftensmad, mens kisten bæres ud. Der kan jo opstå en pludselig situation, som kan være belastende for de pårørende, hvis ikke der gribes hurtigt og diskret ind af bedemanden.
Dette med at være fuldt tilstede og være respektfuld til alle tider kommer også til udtryk ved en ilægning. Der er ilægninger hvor der ikke er andre end bedemændene til stede. Her skal man forestille sig dét, som om tingene foregår med skjult kamera i rummet. Man skal til enhver tid kunne sige, at tingene bliver behandlet med den respekt, som situationen kræver. De pårørende er jo også altid velkomne til at være til stede, hvis de har lyst.
Omstillingsparat
Ud over diskretion og respekt er omstillingsparat også en vigtig ting at have i sin bagage, når man arbejder i en begravelsesforretning. Vi kan jo sidde midt i noget kontorarbejde, når folk kommer ind fra gaden og skal have gode råd eller en brochure. Nogle gange kommer folk også ind til samtale uden at have ringet først. Vi hjælper naturligvis gerne – så må kontorarbejdet vente lidt.
At være omstillingsparat kan også være at kunne reagere, når naturen vil have noget at sige i en given situation. Som eksempel stod en af vores bedemænd med en kiste, som lige var blevet sat ind i rustvognen efter kirkeceremonien. Rustvognen var klar til afgang, da der pludselig kom en dyne af sne ned fra våbenhusets tag og dækkede forenden af bilen. Bilen blev dækket i en sådan grad, at den ikke kunne komme fri af sneen. Præsten var frisk og spurgte deltagerne i højtideligheden, om de kunne give en hånd. Rustvognen blev skubbet fri af sneen, og så kunne der tages den sidste afsked.
Folks reaktioner på èns job
Adspurgte fortæller vores bedemænd, at det nogle gange kan være svært at fortælle éns erhverv til fx private sammenkomster, fordi folk ikke rigtig ved, hvad de skal sige til erhvervet. De fleste mennesker er generelt lidt nysgerrige vedrørende, hvad man laver som bedemand. Det kan dog være svært at spørge ind til faget, da der stadig er mange myter og tabuer forbundet med branchen. Efterhånden som folk lærer én at kende, kommer spørgsmålene dog meget naturligt, og det er en glæde for os at kunne gøre folk lidt klogere på branchen og på vores arbejde.
© Brdr. Oest 2018